ROZWÓJ 
          SEKSUALNY
          Dojrzałość
          Termin wieloznaczny, najczęściej oznacza stan, zbiór cech lub 
          właściwości, jakimi powinna odznaczać się osoba "dojrzała", "dorosła". 
          Jest efektem różnorodnych procesów rozwojowych i dotyczy kilku sfer 
          pełnego rozwoju osobowego.
          Wyróżnia się dojrzałość: fizyczną, seksualną, psychiczną oraz prawną. 
          Czas osiągania dojrzałości w tych sferach jest zróżnicowany 
          indywidualnie i uzależniony od płci, np. dziewczęta szybciej 
          dojrzewają fizycznie, psychicznie i osiągają dojrzałość prawną, 
          chłopcy zaś o wiele szybciej dojrzewają seksualnie (może ona 
          wyprzedzać dojrzałość społeczną nawet o 10 lat). Przysparza to wielu 
          problemów pomiędzy rówieśnikami obu płci, sprawia kłopot rodzicom i 
          wychowawcom. 
 
          Dojrzewanie chłopców
          Pierwszy, widoczny objaw dojrzewania - gwałtowny skok wzrostu - 
          pojawia się u chłopców nieco później niż u dziewcząt, około 12.-14. 
          roku życia. Wyraźnie zaczynają się zmieniać też proporcje ciała: 
          rozrastają się barki, następuje przyrost masy mięśni, skutkiem czego 
          następuje utrata dziecięcej sylwetki. Podobnie, twarz traci dziecięcy 
          wygląd, wyraźniej niż u dziewcząt rozrastają się kości policzkowe, 
          łuki brwiowe oraz nos. Bardzo widocznym objawem dojrzewania chłopców 
          jest mutacja, czyli wyraźne obniżenie barwy głosu. Zachodzi ona pod 
          wpływem hormonów męskich. Zmiany hormonalne wywołują m.in. nadmierną 
          aktywność gruczołów łojowych, co może niekorzystnie odbić się na 
          wyglądzie skóry i włosów. Powodują one również zwiększenie 
          zewnętrznych narządów płciowych, a zwłaszcza pobudzają jądra do 
          produkcji komórek rozrodczych. Ponieważ komórki produkowane są w 
          sposób ciągły, a nie zostało podjęte współżycie płciowe, dojrzałe 
          plemniki usuwane są w czasie snu chłopca - w wyniku tzw. polucji, 
          czyli zmaz nocnych. Podobnie jak u dziewcząt, zdolność produkowania 
          komórek rozrodczych nie oznacza zakończenia dojrzewania. Mimo że 
          chłopiec teoretycznie może zostać ojcem, nie jest jeszcze gotowy, aby 
          sprostać tak odpowiedzialnej roli. 
 
          Dojrzewanie dziewcząt
          Około 10.-12. roku życia można u dziewczynki zaobserwować gwałtowny 
          skok wzrostu. Zaczynają się także zmieniać proporcje twarzy i ciała: 
          rozrasta się miednica, zmniejsza obwód talii, zwiększają gruczoły 
          piersiowe. Z powodu rozrastających się kości policzkowych, łuków 
          brwiowych, nosa oraz uszu twarz traci swój dziecięcy wyraz. Zewnętrzne 
          narządy płciowe zwiększają się, w określonych miejscach ciała 
          pojawiają się włosy. W organizmie zachodzą bardzo intensywne zmiany - 
          pod wpływem hormonów żeńskich jajniki rozpoczynają produkcję komórek 
          rozrodczych. Zmiany hormonalne odbijają się również na wyglądzie skóry 
          i włosów - zbyt intensywna działalność gruczołów łojowych może 
          spowodować trądzik młodzieńczy. Często zmienia się też usposobienie, 
          mogą pojawić się kłopoty z utrzymaniem równowagi emocjonalnej. Okres 
          dojrzewania płciowego można uznać za zakończony, gdy jajniki 
          regularnie produkują komórki jajowe, co objawia się systematycznymi 
          miesiączkami (około 12.-14. roku życia). Pomimo możliwości zajścia w 
          ciążę i pojawienia się popędu płciowego, organizm dziewczynki nie jest 
          jeszcze przygotowany fizycznie, a przede wszystkim psychicznie do 
          donoszenia ciąży i urodzenia dziecka. Pełna dojrzałość psychiczna oraz 
          społeczna przypada mniej więcej 20. rok życia. 
 
          Dojrzewanie płciowe opóźnione
          Zaburzenie rozwojowe, które polega na występowaniu charakterystycznego 
          typu owłosienia oraz trzeciorzędowych cech płciowych 2-3 lata później 
          w porównaniu z przeciętną populacją. Może być wynikiem uwarunkowań 
          genetycznych, chorobowych bądź na skutek przyjmowania leków. W 
          przypadku dziewcząt podstawowym symptomem jest brak miesiączki po 16. 
          roku życia, zaś u chłopców niewystępowanie nocnych wytrysków nasienia 
          po 16.-17. roku życia.
          
           
          Dojrzewanie płciowe przedwczesne
          Zaburzenie rozwojowe, które polega na występowaniu charakterystycznego 
          typu owłosienia oraz trzeciorzędowych cech płciowych przed 9. rokiem 
          życia u dziewcząt oraz 10. u chłopców. Może być ono uwarunkowane 
          genetycznie, hormonalnie albo lekami.
          
           
          Dojrzewanie płciowe
          Okres życia cechujący się wzrastaniem, różnicowaniem oraz dojrzewaniem 
          tkanek i układów organizmu, odpowiedzialnych za wyprodukowanie komórek 
          płciowych, zapłodnienie oraz donoszenie ciąży. Wydzielanie hormonów 
          płciowych gwałtownie wówczas wzrasta, co powoduje szybki rozwój 
          narządów płciowych oraz erotyzację psychiki (do głosu dochodzi popęd 
          seksualny). Przemiany te są stosunkowo nagłe. Dziewczęta i chłopcy 
          różnią się znacznie przebiegiem procesu dojrzewania. Dojrzewanie 
          dziewcząt rozpoczyna się wcześniej i przebiega wolniej.
          
           
          Fazy dojrzewania płciowego
          
          Wyróżniamy 5 faz dojrzewania:
          
          Dziewczęta:
          
            - 
            
Faza dziecięca - trwa od 8. do 12. roku życia, brak wówczas 
            wyraźnych oznak dojrzewania. 
             
            - 
            
Faza zwiastunów pokwitania - zaczyna się pomiędzy 8. a 14. rokiem 
            życia (przeciętnie w 11. roku życia). Następuje wówczas gwałtowny 
            przyrost wysokości oraz masy ciała, poszerzenie i uwypuklenie 
            otoczki brodawki sutkowej (tzw. stadium pączka), pojawiają się 
            delikatne włosy na skórze zewnętrznych części warg sromowych. 
             
            - 
            
Faza przedpokwitaniowa - zaczyna się między 9. a 15. rokiem 
            (przeciętnie występuje w 12. roku życia). Nadal utrzymuje się 
            przyrost wielkości ciała, piersi stają się okrąglejsze i pełniejsze, 
            otoczka oraz brodawka sutkowa nabiera wyraźnej pigmentacji, 
            powiększa się owłosienie łonowe, staje się ono również grubsze i 
            ciemniejsze, biodra poszerzają się, pojawia się także wydzielina z 
            pochwy - przezroczysta lub biała. 
             
            - 
            
Faza pokwitania właściwego - zaczyna się między 10. a 16. rokiem 
            życia (zwykle w 13. roku życia). Pojawia się owłosienie pachowe, 
            wyraźnie zarysowane piersi, otoczka brodawki sutkowej i brodawka o 
            ciemnym zabarwieniu, owłosienie łonowe zaczyna przybierać kształt 
            trójkąta, wiele dziewcząt w tej fazie zaczyna miesiączkować. 
             
            - 
            
Faza młodzieńcza - zaczyna się pomiędzy 12. a 19. (zwykle w 15. roku 
            życia). Sylwetka staje się kobieca, piersi w pełni rozwinięte, 
            otoczka sutkowa wtapia się w linię piersi, owłosienie łonowe ma 
            kształt trójkąta, włosy łonowe są grube, gęste oraz skręcone, 
            jajeczkowanie oraz miesiączkowanie występuje regularnie, osiągnięta 
            zostaje też ostateczna wysokość ciała.
             
           
          
          Chłopcy:
          
            - 
            
Faza dziecięca - trwa od 9. do 13. roku życia. Nie występują wówczas 
            widoczne oznaki dojrzewania. 
             
            - 
            
Faza zwiastunów pokwitania - może się zaczynać między 9.a 15. rokiem 
            życia (przeciętnie występuje w 12. roku życia). W tym czasie 
            następuje powiększenie się jąder i moszny oraz pojawiają się proste 
            i cienkie włosy u podstawy członka. 
             
            - 
            
Faza przedpokwitaniowa - rozpoczyna się pomiędzy 11. a 16. rokiem 
            życia (średnio w 13. roku życia). Następuje dalszy rozwój jąder i 
            moszny, zwiększenie prącia, włosy łonowe stają się grubsze oraz 
            ciemniejsze, struny głosowe rozrastają się, głos staje się niższy 
            (mutacja), może też wystąpić gwałtowny przyrost wzrostu. 
             
            - 
            
Faza pokwitania właściwego - zaczyna się pomiędzy 12. a 18. rokiem 
            życia (przeciętnie w 14. roku życia). Skok wzrostu trwa, ramiona 
            poszerzają się, sylwetka staje się bardziej umięśniona, członek 
            powiększa się, pojawia się wyraźne owłosienie łonowe i pachowe, 
            zaczyna się pojawiać zarost nad górną wargą i na policzkach, jądra 
            zaczynają wytwarzać plemniki, pierwszy raz występuje wytrysk 
            nasienia. 
             
            - 
            
Faza młodzieńcza - zaczyna się pomiędzy 14. a 19. rokiem życia 
            (średnio w 15. roku życia). Sylwetka jest już męska, narządy płciowe 
            oraz owłosienie łonowe osiągają wygląd jak u osoby dorosłej, 
            przyrost wysokości ciała zmniejsza się, zarost na twarzy staje się 
            mocniejszy, owłosienie ciała powiększa się, zwłaszcza na piersiach. 
            Faza ta trwa do 20. roku życia. 
            
             
            Fazy rozwoju psychoseksualnego
             
           
          Według psychoanalizy fazy rozwoju psychoseksualnego to przejściowy 
          stan rozwoju psychoseksualnego, różniący się od stanu poprzedniego 
          oraz następnego przemianami libido, czyli popędu seksualnego.
          
          
            - 
            
Fazy życia prenatalnego - przez pierwsze osiem tygodni życia zespół 
            dzielących się komórek nazywany jest embrionem (lub zarodkiem). Od 
            momentu zagnieżdżenia się w błonie śluzowej macicy embrion jest 
            połączony z układem krwionośnym matki, skąd czerpie tlen i 
            substancje niezbędne dla rozwoju. W szóstym tygodniu wykształca się 
            kręgosłup, oczy, a serce rozpoczyna swoją pracę, Zaczynają rozwijać 
            się wszystkie ważne narządy, takie jak płuca i nerki. Około 7.-8. 
            tygodnia ciąży embrion zaczyna przypominać istotę ludzką i odtąd 
            nazywany jest płodem. Wtedy wszystkie ważne dla życia narządy już 
            pracują, za wyjątkiem płuc, łożysko przejmuje funkcję zaopatrzenia 
            płodu w tlen, substancje odżywcze i wydalania zbędnych produktów 
            przemiany materii. Druga faza ciąży rozpoczyna się w 13. tygodniu od 
            momentu zapłodnienia. Na tym etapie ciało dziecka jest już 
            całkowicie ukształtowane, pozostały czas ciąży przeznaczony jest na 
            odpowiedni wzrost i dojrzewanie do samodzielnego życia poza łonem 
            matki. Około 20. tygodnia ciąży matka zaczyna wyczuwać ruchy płodu. 
            Między 24. a 28. tygodniem życia płodowego dojrzewają płuca, dlatego 
            dziecko urodzone po 28. tygodniu ciąży ma szansę przeżycia - jest 
            wtedy określane jako wcześniak. W ostatnich dwunastu tygodniach 
            ciąży płód rośnie i dojrzewa, przygotowując się do samodzielnego 
            życia po urodzeniu. Na tym etapie ciąży dziecko ustawia się w macicy 
            głową w dół - jest gotowe do porodu. Po urodzeniu dziecko rozpoczyna 
            nową fazę życia - już jako noworodek. 
             
            - 
            
Faza oralna ("os", "oris" znaczy usta) - obejmuje pierwszych 12-18 
            miesięcy życia, kiedy dziecko jest skupione na czynnościach 
            związanych ze ssaniem, co przez drażnienie okolic ust sprawia mu 
            przyjemność. Ustami dotyka również przedmiotów - są one jego 
            narzędziem poznania. Zakłócenia w przebiegu tej fazy (brak matki lub 
            niekarmienie piersią) wiążą się z zaburzeniami dalszego rozwoju.
            
             
            - 
            
Faza analna ("anus" znaczy odbyt) - obejmuje okres pomiędzy 1. a 3. 
            rokiem życia, kiedy dziecko jest poddawane treningowi czystości i 
            czynność wydalania kału. Zabiegi higieniczne związane z drażnieniem 
            odbytu sprawiają mu przyjemność. Psychoanalitycy przywiązują duże 
            znaczenie uczeniu się kontroli własnych funkcji wydalniczych, gdyż 
            jest to moment, w którym po raz pierwszy są stawiane dziecku 
            wymagania - traktuje się go jako początek socjalizacji. Zaburzenie 
            jej przebiegu ma się wiązać z rozwojem sztywności charakteru, 
            późniejszym rygoryzmem, brakiem wyobraźni, zahamowaniami w życiu 
            seksualnym. 
             
            - 
            
Faza falliczna - obejmuje okres pomiędzy 3. a 6. rokiem życia, kiedy 
            dziecko skupia zainteresowania na własnych narządach płciowych. 
            Działania z tym związane sprawiają mu przyjemność. Od zachowania 
            rodziców w tym czasie zależeć będzie, czy aktywności dziecka będzie 
            towarzyszyć uczucie wstydu i/lub winy, co w przyszłości stanie się 
            przyczyną kompleksów. Charakterystyczny dla fazy fallicznej jest 
            Kompleks Edypa u chłopców i Kompleks Elektry u dziewcząt. 
             
            - 
            
Faza latencji - czyli wyciszenia, brak zainteresowania sprawami 
            seksualnymi, występuje w okresie wczesnoszkolnym, około 7.-10. roku 
            życia. 
             
            - 
            
Faza homofilna - faza wyprzedzająca dojrzewanie i występująca w jego 
            początkowym okresie (10.-12. rok życia), może się jednak wydłużyć. 
            Przejawia się latentnymi tendencjami homoseksualnymi i wyraża się 
            m.in. w dążeniu do przebywania w obecności osób jedynie tej samej 
            płci, w wysublimowanych zachowaniach w stosunku do płci własnej, z 
            reguły związanych z uczuciem głębokiej przyjaźni (zwłaszcza u 
            dziewcząt). W niektórych przypadkach (z badań wynika, że takie 
            doświadczenia ma 6% dziewcząt i 12 % chłopców) może dochodzić do 
            kontaktów homoseksualnych, najczęściej w formie pieszczot. Rzadko 
            jest to symptom orientacji homoseksualnej. 
             
            - 
            
Faza genitalna - zaczyna się w okresie dojrzewania płciowego, około 
            12.-14. roku życia; zanim rozwinie się w pełni, występują zachowania 
            typu masturbacyjnego. Obejmuje okres dojrzałości, kiedy człowiek 
            jest zdolny do współżycia seksualnego z partnerem płci przeciwnej, 
            przeżywania satysfakcji seksualnej i uczucia. 
             
           
          Według innych podziałów rozwój psychoseksualny człowieka trwa od 
          poczęcia do starości. Obejmuje kolejne fazy, z których każda ma 
          właściwe sobie cechy i zadania oraz uwarunkowuje przebieg faz 
          następnych. 
          
            - 
            
Faza płodowa; cechy istotne: determinacja płci, powstanie ośrodków 
            seksualnych w mózgu, początki życia psychicznego; uwarunkowania: 
            czynniki genetyczne, zdrowie rodziców, przebieg ciąży, postawy wobec 
            rodzicielstwa, płci. 
             
            - 
            
Faza narodzin; cechy istotne: szok porodowy; uwarunkowania: przebieg 
            porodu, pierwsza reakcja uczuciowa matki, wspólne przebywanie. 
             
            - 
            
Faza niemowlęca; cechy istotne: poczucie bezpieczeństwa, uczucie 
            przyjemności; uwarunkowania: postawa uczuciowa matki, karmienie 
            piersią, postawa wobec płci dziecka. 
             
            - 
            
Faza wczesnodziecięca (1-2 lata); cechy istotne: matryca 
            uczuciowości, podstawy osobowości; uwarunkowania: więź uczuciowa z 
            matką, trening czystości, odżywianie, warunki życia, bodźce. 
             
            - 
            
Faza edypalna (3-4 lata); cechy istotne: świadomość płci, 
            doświadczanie zazdrości; uwarunkowania: więź z ojcem, jego postawa 
            wobec płci dziecka, więź partnerska rodziców. 
             
            - 
            
Faza zabaw (4-7 lat); cechy istotne: trening przyszłych ról, 
            ciekawość seksualna, zabawy erotyczne; uwarunkowania: kontakty z 
            rówieśnikami, uświadamianie seksualne, więzi między rodzeństwem.
            
             
            - 
            
Faza szkolna (7-11 lat); cechy istotne: identyfikacja z płcią, 
            socjalizacja; uwarunkowania: osobowość wychowawców, kontakty z 
            rówieśnikami, wychowanie seksualne w rodzinie, kultura. 
             
            - 
            
Faza przedpokwitaniowa (10-12 lat); cechy istotne: poczucie 
            tożsamości, potrzeba intymności; uwarunkowania: grupy homoerotyczne, 
            usamodzielnianie. 
             
            - 
            
Faza dojrzewania (11-19 lat); cechy istotne: biologiczne zmiany, 
            seksualność, związki uczuciowe; uwarunkowania: "odpępnianie się" od 
            rodziców, autonomia, wpływ rówieśników, samowychowanie, 
            samorealizacja, Ja idealne i Ja realne, moda młodzieżowa. 
             
            - 
            
Faza wczesnej dojrzałości (20-35 lat); cechy istotne: role płciowe, 
            związki partnerskie, rodzicielstwo; uwarunkowania: zawarcie 
            małżeństwa, założenie rodziny, przystosowanie seksualne partnerów, 
            satysfakcjonująca aktywność seksualna, nawyki i upodobania 
            seksualne. 
             
            - 
            
Faza wieku średniego (35-50 lat); cechy istotne: pełna realizacja 
            roli partnerskiej i rodzicielskiej; uwarunkowania: u kobiet rozwój 
            seksualności, u mężczyzn stabilna lub zmniejszająca się stopniowo 
            aktywność seksualna, typowe kryzysy np. "smuga cienia" 40-letnich 
            mężczyzn, obawy kobiet przed zmniejszeniem się ich atrakcyjności.
            
             
            - 
            
Faza wieku przekwitania (48-55 lat) - menopauza, a także andropauza; 
            cechy istotne: ustanie miesiączkowania, objawy andropauzy; 
            uwarunkowania: zespół zmian biologicznych i psychicznych, tzw."druga 
            młodość", zmniejszanie aktywności seksualnej. 
             
            - 
            
Faza "jesieni życia" (powyżej 55 lat); cechy istotne: mniejsza 
            aktywność seksualna, dolegliwości, choroby; uwarunkowania: 
            osamotnienie, wiek emerytalny.
             
           
          -------------------------------------------------------------------
          
           
          Ginekomastia
          Nadmierny rozrost sutków (piersi) u mężczyzny. U młodzieży zjawisko 
          charakterystyczne dla wieku dojrzewania, zwykle przejściowe. U 
          mężczyzn dojrzałych jest objawem zaburzeń hormonalnych.
          
           
          Identyfikacja płciowa
          Poczucie akceptacji i przynależności do własnej płci uformowane w 
          wyniku procesu internalizacji poglądów, wartości, manier, statusu oraz 
          władzy przedstawicieli własnej płci. Identyfikacja jest kształtowana 
          od momentu narodzin dziecka. Już w okresie noworodkowym rodzice 
          odmiennie się zachowują i interpretują zachowania chłopca, inaczej 
          dziewczynki. Następnie poprzez naśladownictwo, wzmacnianie określonych 
          zachowań, dobór ubioru oraz zabawek, kontakty rówieśnicze, zabawy 
          tematyczne z innymi dziecko kształtuje w sobie poczucie przynależności 
          i odrębności płciowej. W okresie dojrzewania proces ten nadal się 
          rozwija poprzez pierwsze kontakty o charakterze seksualnym - zaloty, 
          pocałunki, pieszczoty, wspólne spędzanie czasu. W każdej chwili proces 
          ten może ulec zakłóceniu, co może prowadzić w przyszłości do różnych 
          zaburzeń seksualnych. Szczególną rolę odgrywają wówczas osoby 
          najbliższe - matka i ojciec czy rodzeństwo. Jeżeli w domu rodzinnym 
          dziecko obserwuje negatywne wzorce własnej płci lub,
          jeżeli role płciowe rodziców są odwrócone, istnieje duże 
          prawdopodobieństwo, że dojdzie u niego do zaburzeń identyfikacji 
          płciowej.
          
           
          Jesień życia a seks
          Faza życia następująca po wieku dojrzałym. Im późniejszy wiek tym 
          mniej osób jest aktywnych seksualnie. Jest to spowodowane chorobami, 
          lekami, samotnością, obniżeniem oceny siebie jako partnera 
          seksualnego. W naszym społeczeństwie w wieku 25-29 lat aktywność 
          seksualna dotyczy 95% populacji, w wieku 45-49 lat - 80%, w wieku 
          55-59 lat - 60%, w wieku 60-64 lat prawie 40%, a powyżej 70 lat -10 %. 
          Jak wynika z powyższego, sprawy współżycia seksualnego w jesieni życia 
          nie należą do rzadkości. Częściej aktywne seksualnie są osoby zdrowe, 
          mające udane związki, z wyższym poziomem wykształcenia.
          W 
          jesieni życia wiele osób ujawnia zróżnicowane trudności i problemy w 
          życiu seksualnym, np. rozbieżność potrzeb i oczekiwań pomiędzy 
          partnerami, niezaspokojenie potrzeby współżycia, pragnienie 
          znalezienia nowego partnera w przypadku osamotnienia, upływ wieku, a z 
          tym sprawności i urody, przyjmowanie leków itp. Pojawiają się również 
          problemy z erekcją członka, zmniejszenie wydzielania lubrykacji w 
          pochwie, obniża się czucie wytrysku nasienia i ilości ejakulatu, a u 
          niektórych zmniejsza się albo zanika potrzeba współżycia. Niektóre 
          osoby poprzez seks dążą do potwierdzenia własnej wartości w roli 
          męskiej lub kobiecej, inne z ulgą przyjmują rzadsze współżycie lub 
          jego ustanie, jeżeli nie było ono satysfakcjonujące.
          Zdarzają się również paradoksalne zjawiska, np. dopiero w jesieni 
          życia pojawia się wzrost zainteresowania seksem - na skutek lęku przed 
          upływem czasu lub odkrycia nowych doznań w tej fazie życia. Edukacja 
          seksualna i lecznictwo seksuologiczne mogą znacznie wydłużyć aktywność 
          seksualną człowieka i pozytywnie wpłynąć na zdrowie psychiczne wielu 
          związków.
          
           
          Kastracyjny kompleks
          Według psychoanalizy charakterystyczny dla fazy fallicznej, lęk przed 
          pozbawieniem "za karę" narządów płciowych (u chłopców) lub odczuwanie 
          mniejszej wartości z powodu braku męskiego członka (u dziewczynek). U 
          mężczyzn w dojrzałym wieku wyraża się on unikaniem ostrych narzędzi, 
          niebezpiecznych sytuacji i stanowczych kobiet.
          
           
          Klimakterium
          Przekwitanie, faza przejściowa pomiędzy okresem pełnej siły rozrodczej 
          kobiety a menopauzą. Rozpoczyna się zazwyczaj między 45. a 50. rokiem 
          życia, trwa kilka lat i charakteryzuje się występowaniem 
          zróżnicowanego indywidualnie zespołu zmian biologiczno-psychicznych. 
          Krwawienia miesiączkowe stają się nieregularne, czasem na przemian 
          bardzo obfite i skąpe. Pojawiają się zawroty i bóle głowy, częste 
          uderzenia krwi do głowy, połączone z uczuciem gorąca, gwałtowne 
          pocenie się, kołatanie, bicie serca. Pojawiają się zaburzenia snu, 
          chwiejność emocjonalna, drażliwość, czasem depresja. U niektórych 
          kobiet występuje zmiana postaw życiowych, np. ujawnia się dążenie do 
          dominacji. Popęd płciowy ulega osłabieniu, rzadziej wzmożeniu. Po 
          menopauzie następuje nowy stan równowagi nerwowo-hormonalnej organizmu 
          i większość dolegliwości ustępuje. W porównaniu z andropauzą 
          przekwitanie ma bardziej dokuczliwy i przykry przebieg. 
 
          Latencja
          Brak zainteresowania sprawami seksualnymi; występuje w okresie 
          wczesnoszkolnym (7.-10. rok życia). 
 
          Menopauza
          Ostatnia miesiączka. Może wystąpić po 45. roku życia. Kobiety 
          przeciętnie przestają miesiączkować w wieku 51,4 lat. Termin ten jest 
          często mylony z klimakterium.
          
           
          Miesiączka
          Występowanie w regularnych odstępach powtarzalnych zmian na obszarze 
          narządów rodnych kobiety i towarzyszących im zmian w całym organizmie. 
          Efektem przemian zachodzących w błonie śluzowej macicy pod wpływem 
          hormonów jajnika jest krwawienie miesięczne, zwane miesiączką, 
          menstruacją lub też popularnie okresem, dawniej używane było również 
          określenie period.
          Cykl ten jest sterowany przez układ podwzgórzowo - przysadkowy w 
          powiązaniu z korą mózgową i innymi gruczołami dokrewnymi. Podwzgórze 
          reguluje wydzielanie przez przysadkę dwóch gonadotropin - FSH (folikulostymuliny) 
          oraz LH (hormonu lutenizującego). Pod wpływem FSH w jajniku dochodzi w 
          ciągu 14 dni do wzrostu i dojrzewania pęcherzyka Graafa. Błona śluzowa 
          macicy reaguje na estrogen poprzez stopniowe powiększanie swojej 
          grubości, jest to tzw. faza wzrostowa. W tym samym czasie podstawowa 
          temperatura ciała jest niższa. Hormon LH przeistacza zrąb pękającego w 
          tym czasie pęcherzyka Graafa, z którego wcześniej została wydalona 
          komórka jajowa (proces ten określany jest terminem jajeczkowania), w 
          gruczoł wewnętrznego wydzielania, tzw. ciałko żółte. Ciałko żółte 
          wydziela hormon - progesteron, którego poziom narasta mniej więcej od 
          14. do 20. dnia cyklu. Pod wpływem tego hormonu w błonie śluzowej 
          macicy zachodzą istotne zmiany: wzrost, pomnożenie się i rozrost 
          gruczołów - jest to tzw. faza wydzielnicza (inaczej lutealna). Reakcją 
          na progesteron jest podwyższenie temperatury ciała o około 0,5 
          stopnia., aż do 28. dnia cyklu.
          Jeżeli w trakcie owulacji nie nastąpi zapłodnienie to rozpulchniona 
          błona śluzowa macicy ulega złuszczeniu. Objawia się to krwawieniem - 
          miesiączką. Równocześnie ze złuszczeniem następuje odnowa błony 
          śluzowej macicy. Początek nowego cyklu miesiączkowego liczy się od 
          pierwszego dnia wystąpienia krwawienia.
          Pierwsza w życiu miesiączka nosi nazwę menarche, powinna wystąpić 
          między 12. a 16. rokiem życia, ostatnia to menopauza występująca po 
          45. roku życia. Przyczyny braku (stałego lub okresowego) miesiączki 
          mogą być fizjologiczne (np. przed dojrzewaniem, w czasie ciąży, 
          połogu), rozwojowe (np. niedorozwój jajników, zaburzenia hormonalne, 
          choroby narządów rodnych, stres itp.). Mogą też występować zaburzenia 
          wiążące się z intensywnością, długością i częstotliwością krwawień. Za 
          normę uznaje się krwawienia występujące w miarę regularne, co 24 do 35 
          dni, trwające do 6 dób.
          
           
          Mokre sny (Polucja, Zmaza nocna)
          Wytrysk nasienia połączony z orgazmem, występujący podczas snu. 
          Polucja pojawia się w okresie dojrzewania. Pierwsza jest uznawana za 
          symptom osiągnięcia fizycznej dojrzałości seksualnej. Czasami 
          występuje u mężczyzn dojrzałych w okresach abstynencji płciowej.
          
           
          Mutacja
          Zmiana głosu z dziecięcego na męski w okresie dojrzewania u chłopców. 
          Występuje przeciętnie między 14. a 15. rokiem życia i trwa około 1 
          roku. Dokonuje się w wyniku działania testosteronu na część chrzęstną 
          krtani, co uwidacznia się zgrubieniem zwanym jabłkiem Adama. Zjawisku 
          temu towarzyszy wydłużenie strun głosowych. Na skutek zaburzeń w 
          koordynacji mięśni krtani, przekrwienia błony śluzowej oraz 
          zwiększonego wydzielania śluzu u chłopców występują z reguły 
          zaburzenia typu: gwałtowne zmiany modulacji głosu i chrypka.
          
           
          Niedojrzałość psychoseksualna
          Stan osoby sprawnej fizycznie i intelektualnie, lecz nie na tyle 
          ukształtowanej, aby móc prawidłowo pełnić rolę seksualną. 
          Charakteryzuje ją przewaga postaw, zachowań emocjonalnych nad 
          racjonalnymi, słabe poczucie odpowiedzialności oraz preferowanie 
          zachowań seksualnych właściwych dla wieku młodzieńczego.
          
           
          Okres dojrzewania
          Obejmuje okres od 10. do 20. roku życia. Dojrzewaniem nazywamy czas, w 
          którym dziecko zyskuje stopniowo cechy charakterystyczne dla swojej 
          płci. Cechy takie dzieli się na tzw. pierwszo-, drugo- oraz 
          trzeciorzędowe cechy płciowe.
          Pierwszorzędowe cechy płciowe to występowanie wewnętrznych narządów 
          płciowych - jajników lub jąder.
          Cechy drugorzędowe to obecność charakterystycznych dla określonej płci 
          narządów zewnętrznych.
          Natomiast takie cechy jak: męskie lub żeńskie proporcje ciała, barwa 
          głosu, typ owłosienia czy usposobienie, stanowią cechy trzeciorzędowe. 
          Zaczynają się one pojawiać około 10.-12. roku życia u dziewcząt i 
          około 12.-14. roku życia u chłopców. Oczywiście, między poszczególnymi 
          ludźmi pojawiają się znaczne różnice w czasie i przebiegu dojrzewania.
           
          Płeć hormonalna
          Ten rodzaj płci związany jest z metabolizmem  
          ustroju. Warunkuje ją ilość oraz jakość produkowanych i wydzielanych 
          do ustroju hormonów płciowych, które określają ukształtowanie oraz 
          rozwój określonych cech płciowych. Należy pamiętać, że zarówno jądra 
          (męskie gruczoły płciowe), jak i jajniki (żeńskie gruczoły płciowe) 
          produkują oraz wydzielają tak hormony męskie - androgeny, jak i 
          hormony żeńskie - estrogeny. W normalnie rozwijających się organizmach 
          żeńskich jajniki produkują znacznie większe ilości estrogenów niż 
          androgenów. W prawidłowo rozwijającym się organizmie męskim, jądra 
          produkują znacznie większe ilości androgenów niż estrogenów. Androgeny 
          produkowane są dodatkowo przez korę nadnerczy  . 
          We wszystkich wspomnianych przypadkach proporcja androgenów do 
          estrogenów pomaga określić płeć hormonalną.
          
          Objaśnienia pojęć: 
          
          *metabolizm 
          - wszystkie przemiany biochemiczne ustroju. Składają się nań dwa 
          przeciwstawne podprocesy: anabolizm (budowanie) oraz katabolizm 
          (rozpad). Dzięki anabolizmowi możliwa jest budowa struktury organizmu, 
          z kolei w procesach katabolicznych organizm uzyskuje energię cechy 
          płciowe - są to wszystkie te cechy, które pozwalają na rozróżnienie 
          płci męskiej od płci żeńskiej. Zatem, są to cechy określające m.in. 
          dymorfizm płciowy
          
          **kora 
          nadnerczy - zewnętrzna warstwa nadnerczy. Nadnercza są niewielkimi 
          gruczołami wydzielniczymi, znajdującymi się bezpośrednio nad nerkami
          
           
          
          Płeć somatyczna
          
          Ten rodzaj płci znany jest również pod nazwą fenotypu . 
          Płeć somatyczna określana jest rozwojem zarówno wewnętrznych, jak i 
          zewnętrznych narządów płciowych. Inaczej można ją określić jako płeć 
          gonadoforyczną, którą w przypadku mężczyzn określają jądra i narządy 
          wyprowadzające - nasieniowody. U kobiet z kolei są to jajniki, 
          jajowody oraz macica i pochwa. Wszystkie wymienione powyżej narządy 
          zarówno w przypadku kobiet jak i mężczyzn stanowią o płci wewnętrznych 
          narządów płciowych.
          
          Drugim elementem, określającym fenotyp jest płeć zewnętrznych narządów 
          płciowych, znana też pod nazwą płci genitalnej. W przypadku kobiet 
          określa ją obecność sromu. Płeć zewnętrznych narządów płciowych u 
          mężczyzn określa obecność prącia oraz moszny.
          
          Płeć somatyczna zaznacza się już w trzecim miesiącu życia płodowego. 
          Ten rodzaj płci dodatkowo określany jest wyglądem zewnętrznym 
          dorosłego człowieka, który ukształtował się w procesie ontogenezy  . 
          Świadczą o niej między innymi: wysokość, masa, proporcje ciała oraz 
          typ owłosienia.
          
          Objaśnienia pojęć: 
          
          *fenotyp 
          - całokształt cech danego osobnika. Fenotyp kształtuje się jako wynik 
          współdziałania genotypu i środowiska. Oznacza to, że określona cecha, 
          kodowana w genach, może się w pełni ujawnić jedynie w optymalnych 
          warunkach środowiskowych
          
          **ontogeneza 
          - inaczej oznacza rozwój osobniczy. Jest to proces rozwoju 
          pojedynczego organizmu. Można powiedzieć, że ontogeneza zaczyna się 
          powstaniem komórek rozrodczych (jest to tzw. okres przedzarodkowy), 
          przez zapłodnienie, okres zarodkowy, okres młodzieńczy, okres 
          dojrzałości, starość i śmierć
          
           
          
          Płeć
          
          Zespół cech charakteryzujących oraz odróżniających osobniki żeńskie i 
          męskie. Wyróżnia się: 
          
            - 
            
            płeć chromosomalną (genotypową), czyli uzależnioną od 
            odziedziczonych genów (allosomów) 
             
            - 
            
            płeć gonadalną, uzależnioną od posiadanych gonad - jąder lub 
            jajników 
             
            - 
            
            płeć genitalną, uzależnioną od posiadanych narządów płciowych 
            (członka lub pochwy) 
             
            - 
            
            płeć hormonalną (wewnątrzwydzielniczą), uzależnioną od wydzielania 
            hormonów męskich lub żeńskich 
             
            - 
            
            płeć psychiczną, uzależnioną od poczucia własnej płci 
             
            - 
            
            płeć metrykalną, zapisaną w dokumentach stwierdzających tożsamość 
 
             
           
          
          Przekwitanie kobiet
          
          Przekwitanie, faza przejściowa pomiędzy okresem pełnej siły rozrodczej 
          kobiety a menopauzą. Rozpoczyna się zazwyczaj między 45. a 50. rokiem 
          życia, trwa kilka lat i charakteryzuje się występowaniem 
          zróżnicowanego indywidualnie zespołu zmian biologiczno-psychicznych. 
          Krwawienia miesiączkowe stają się nieregularne, czasem na przemian 
          bardzo obfite i skąpe. Pojawiają się zawroty i bóle głowy, częste 
          uderzenia krwi do głowy połączone z uczuciem gorąca, gwałtowne pocenie 
          się, kołatanie, bicie serca. Występują zaburzenia snu, chwiejność 
          emocjonalna, drażliwość, czasem depresja. U niektórych kobiet pojawia 
          się zmiana postaw życiowych, np. ujawnia się dążenie do dominacji. 
          Popęd płciowy ulega osłabieniu, rzadziej wzmożeniu. Po menopauzie 
          następuje nowy stan równowagi nerwowo-hormonalnej organizmu, a 
          większość dolegliwości ustępuje. W porównaniu z andropauzą 
          przekwitanie ma bardziej dokuczliwy i przykry przebieg. 
 
          
          Różnice seksualne
          
          Istnieje niezwykle dużo teorii charakteryzujących typowe cechy danej 
          płci. Z jednej strony są zwolennicy poglądów, że w każdym człowieku są 
          elementy drugiej płci, np. popularna teoria ról płciowych Sandry Bem. 
          Twierdzi ona, że osoby typowo kobiece i typowo męskie dysponują 
          ograniczonym, wąskim repertuarem zachowań, natomiast osoby 
          psychologicznie androgeniczne, czyli posiadające cechy zarówno męskie, 
          jak i kobiece są elastyczne, wolne od stereotypowych uwarunkowań i 
          potrafią wybierać zachowania najbardziej odpowiednie w danej chwili. 
          Teoria ta zakłada, że każdy człowiek niezależnie od płci, należy do 
          jednego z 4 typów: męskiego, kobiecego, androgynicznego lub 
          niezróżnicowanego. Z drugiej strony powstają równie popularne teorie 
          podkreślające wrodzoność różnic płciowych.
          Kobiety:
          
          
            - 
            
mają szerzej 
            wyspecjalizowany mózg 
             
            - 
            
            działanie mózgu jest u nich bardziej 
            całościowe, wynikiem tego jest np. większa intuicja, wyższy poziom 
            uspołecznienia, a także zdolność odczytywania sygnałów 
            niewerbalnych, trudność w oddzielaniu emocji od rozumowania, 
            wcześniejszy rozwój mowy, większa wrażliwość zmysłowa, itd.
            
             
            - 
            
są bardziej 
            wrażliwe na dotyk 
             
            - 
            
mają lepszy 
            węch i słuch muzyczny 
             
            - 
            
są bardziej 
            skrajne w ocenach 
             
            - 
            
mają większą 
            potrzebę zażyłości 
             
            - 
            
potrzebują 
            konsultacji przy podejmowaniu decyzji 
             
            - 
            
więcej mówią w 
            sytuacjach prywatnych 
             
            - 
            
rozmowa służy 
            im do tworzeniu kontaktu 
             
            - 
            
zauważają 
            więcej szczegółów, myślą analitycznie 
             
            - 
            
uprawiają grę 
            "czy mnie lubisz?" 
             
            - 
            
maskują 
            rywalizację 
             
            - 
            
wolniej 
            rozwija się u nich seksualność 
             
            - 
            
mają wyższy 
            poziom wrażliwości na bodźce erotyczne: dotykowe i słuchowe
            
             
            - 
            
występuje u 
            nich większa potrzeba otrzymywania czułości i pieszczot 
             
            - 
            
mają bogatsze 
            i bardziej zróżnicowane sfery erogeniczne 
             
            - 
            
wykazują 
            większą skłonność do monogamii 
             
            - 
            
z biegiem 
            czasu stają się coraz bardziej zmysłowe 
             
           
          Mężczyźni:
          
            - 
            
            mają asymetryczny mózg 
             
            - 
            
            występuje u nich węższa specjalizacja 
            mózgu 
             
            - 
            
            wynikiem specjalizacji są: rzeczowość, 
            uzdolnienia matematyczne, przestrzenne myślenie i inne umiejętności 
            specyficzne, większa agresywność 
             
            - 
            
            lepiej orientują się w przestrzeni 
             
            - 
            
            są bardziej wrażliwi na bodźce 
            wzrokowe 
             
            - 
            
            mają większą potrzebę niezależności 
             
            - 
            
            potrzebują samodzielności przy 
            podejmowaniu decyzji 
             
            - 
            
            więcej mówią w sytuacjach publicznych
            
             
            - 
            
            rozmowa służy im do wymiany informacji
            
             
            - 
            
            częściej uogólniają, myślą 
            syntetycznie 
             
            - 
            
            uprawiają grę "czy mnie szanujesz?"
            
             
            - 
            
            ujawniają rywalizację 
             
            - 
            
            występuje u nich silna pobudliwość 
            płciowa już w okresie dojrzewania 
             
            - 
            
            mają wyższy poziom wrażliwości na 
            wzrokowe bodźce seksualne 
             
            - 
            
            częściej przejawiają tendencje 
            dewiacyjne 
             
            - 
            
            mają większe nastawienie na 
            przyjemność 
             
            - 
            
            częściej myślą o seksie i częściej 
            uprawiają masturbację 
             
            - 
            
            częściej oddzielają seks od uczuć, ale 
            trudniej się odkochują
             
           
          
          Źródło: Encyklopedia seksu (wer. na CD-ROM). Red. Zbigniew 
          Lew-Starowicz.
           
          
          
             
          
           |